‘Wat ben jij slim!’

Vrijdagmiddag. Lekker op tijd stap ik de vuggestue binnen. Ik verheug me op het gekwetter van mijn tweejarige dochter wanneer ik haar ophaal uit haar groep. Ze zijn aan het buitenspelen en vanuit de garderobe heb ik goed uitzicht op het groepje peuters en leidsters. Mijn dochter ziet mij niet, en dat geeft mij de mogelijkheid haar onbespied te observeren. Ik ga zitten en kijk. In de hoek naast mij is ook beweging gekomen. Een Deense vader zet zijn laptoptas aan de kant en buigt zich voorover om zijn peuterzoon te helpen met aandoen van zijn schoenen. Op het gezicht van zijn driejarige zoontje is duidelijk frustratie te zien. ‘Far, jeg vil lave det selv!’ In het Nederlands zouden we dit vertalen met ‘zelluf doen!’ De vader kijkt bedenkelijk en gaat dan een stap naar achteren. Het tongetje gaat uit de mond en de jongen prutst met zijn schoenen. Klittenband zie ik, dat geeft hem een kans van slagen. Ik ga er eens voor zitten, zou het hem lukken? Ook de vader kijkt vol verwachting naar zijn zoon. En dan, na een paar minuten, staat de jongen op en loopt op zijn zelf aangetrokken schoenen naar de deur. Hij straalt. Van de frustratie is niets meer over. De vader roept uit ‘Hvor er du klog!’ Een inmiddels ook binnengekomen leidster doet er nog een schepje boven op ‘Du er så smart!’ Ze vinden hem duidelijk erg slim en pienter.

Grappig, in Nederland leren wij juist om iemand te prijzen om het gedrag en niet om wat hij is. Dit herinnert mij aan mijn start op de Deense taalschool. Voor de klas moest ik mij voorstellen in het Deens. In mijn beste Deens vertelde ik dat ik uit Nederland kwam en hoe oud ik was. ‘ Hvad er du klog!’ riep de juf uit. Om mijn wangen verscheen een enorme rode kleur. Hoe wist ze dat nou? Later bleek dat ze ook mijn klasgenootjes uit Pakistan en Duitsland erg slim vond. Oké, cultuurverschilletje dus.

Interessant is dat er ook in de pedagogiek verschillend wordt gedacht over complimenten. Momenteel is positief opvoeden erg populair. We zouden vooral moeten prijzen wat een kind goed doet, in plaats van afstraffen wat we als ongewenst ervaren. Triple P is een Nederlandse oudercursus die daar volledig op is gericht. Toch zijn er ook tegenbewegingen. De Amerikaanse sociaalwetenschapper Alfi Kohl beschrijft in zijn boek ‘Unconditional Parenting’ dat al die complimenten helemaal niet altijd het gewenste effect hebben. Hij doelt op de prestatiecultuur die ermee zou worden gecreëerd. Het kind zou het gevoel krijgen dat het alleen geliefd is al het zich goed gedraagt en mooie dingen maakt. Hij geeft als advies aan ouders om vooral erkenning te geven voor wat het kind doet, en te laten horen dat je het kind ziet. In het geval van de Deense driejarige zou dit dus betekenen : ‘Ik zie dat je je schoenen zelf hebt aangedaan, vertel eens hoe je dat hebt gedaan? ‘ Klinkt leuk als wetenschapper en er zit ook zeker wat in, maar toch merk ik dat ik als ouder graag wil tonen hoe trots ik ben op mijn kind. Op die paar krassen op papier, of die klomp klei die ze heeft ‘gemaakt’.

Inmiddels heeft een leidster mij opgemerkt. ‘Din mor er kommet!’ Mijn dochter kijkt op vanuit de zandbak en rent met een bakje in haar hand naar mij toe. Ik loop op haar af en zeg lekker Nederlands: ‘Wat een heerlijk zandgebakje heb jij voor mamma gemaakt!’ Met een stralende lach kiepert ze, met een Deense ‘tak’, het bakje zand over mijn voeten.

En tanke omkring “‘Wat ben jij slim!’

  1. ja ik zie dat in Amerika bij mijn kleinkinderen, de hele dag worden ze geprezen en mij prezen ze ook steeds, de kinderen dan. Ik zie ze maar heel zelden en Logan was al 3 toen ik er vorig jaar was. Ik ben intussen een dagje ouder en vele kilos zwaarder en had moeite mijn schoenen (sandalen met klittenband) en ik vroeg Logan mij te helpen die open te maken voor me. Vanaf dat moment zag hij dat als zijn job, elke keer als de schoenen aan of uit moesten kwam hij aanrennen. Wacht maar oma, ik help je. En áls het me dan wel eens zelf lukte, maakte hij daar een groot opbaar over, yeay, oma heeft het zelf gedaan!!!!! Goed zo, oma.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s